De vakanties zijn ten einde. Je bent weer helemaal opgeladen en gaat je bedrijf een superboost geven. Maar hoe ga je dat doen? Voor jou 5 handige tips.

1. Wat wil jij superboosten?

Ga even zitten, neem een glas water en lees dit fragment uit Alice in Wonderland van Lewis Carroll:

‘Zou je me kunnen zeggen welke kant ik op moet?’
‘Dat hangt er nogal van af waar je naar toe wilt,’ zei de Kat.
‘Dat kan me eigenlijk niet zo veel schelen…’zei Alice.
‘Dan maakt het niet uit welke kant je op gaat,’ zei de Kat.

Denk goed na over welke onderdelen jij uit je bedrijf wilt veranderen. Voor je uit frustratie met je hoofd op je laptop slaat omdat je je hele bedrijf tegelijk wil superboosten: alles tegelijk gaat namelijk echt niet werken. Sorry.

Bedrijfsonderdelen om te superboosten zijn:

  • Verkoop
  • Inkoop
  • Personeel
  • Samenwerkingspartners
  • Marketing, communicatie en social media
  • Website
  • Administratie
  • Jezelf!

2. Wissel je bouwhelm om voor een loep, pen en papier

Vindt je het lastig om een keuze te maken, wat je moet gaan superboosten?

Om een juiste keuze te maken is het belangrijk om even niet in de ‘ik moet nu direct iets gaan doen – uitvoer-modus’ te zitten. Je moet juist gaan analyseren en registreren. Veel ondernemers doen dat niet, omdat ze het te druk hebben. Vinden ze.

Maar waar begin je?

Schrijf eens op waar je wel tevreden over bent en waar je niet tevreden over was tijdens de afgelopen periode. Waarom ben je wel of niet tevreden en hoe kun je ervoor zorgen dat je in die positieve energie blijft?

Je schrijft de werkzaamheden op waar je energie van krijgt en welke werkzaamheden je energie kosten. Ik doe dit één keer per maand! Dan sluit ik me een dag op, zonder mobiel en internet. Ik analyseer de omzet, kijk naar de markt en naar de sales-tunnel, de gewerkte uren en de (nieuwe) projecten waar ik mee bezig ben.

Na het analyseren en registeren ben je toe aan de volgende stap.

3. Maak een actieplan

Eerder dit jaar schreef ik het artikel In 5 stappen naar een eersteklas businessplan, waarin ik aangaf dat veel ondernemers geen actieplan schrijven. Een actieplan maken en acties uitvoeren kan best eng zijn. Maar juist veel van die acties zitten in je hoofd en houden je bezig! Zo kun je toch niet vrij denken?!

Jouw actieplan zorgt ervoor dat je je niet laat (af) leiden door de waan van de dag. In een actieplan zet jij de verschillende werkzaamheden uiteen. Wanneer je ze gaat doen, wat het eindresultaat moet zijn en hoe ze meetbaar en realistisch zijn.

4. Begin… Hoe druk het ook is… Begin!

Het grootste gevaar is dat je na je vakantie gelijk weer laat leiden door e-mails, voicemails, afspraken en andere regeldingen. Allemaal zaken die gedaan moeten worden, maar je had je voorgenomen om aan de slag te gaan met je actieplan. Hoe druk het ook is; begin met de werkzaamheden die je hebt gepland in je actieplan. Begin vandaag nog met een kwartiertje. En morgen weer. En overmorgen een half uur.

Een methode die werkt, is het begrenzen van de superboost in de tijd. In die tijd ben je even niet bereikbaar en werk je alléén aan je actieplan. Dat werkt voor mij ook! Mijn superboost-modus is altijd in de ochtend. Afspraken plan ik, waar het kan, alleen na 13:00.

5. Wedden dat

Een weddenschap met een andere ondernemer, je stagiaire of je partner is een goede stok achter de deur. Als ik voor 31 aug 12:00 uur ‘s middags mijn 2 deadlines niet haal neem ik mijn stagiair uit eten. Als ik de weddenschap win trakteert hij op patat en een milkshake.

Volgens mijn vriendin is dit ‘sluiten van weddenschappen’ trouwens typisch iets voor mannen. Als zij een deadline heeft gehaald dan trakteert ze zichzelf op chocola of shoppen.

Succes met het boosten van je bedrijf!