Blog - Pagina 2 van 5 - Reconcep

Blog

5 kenmerken van succesvol ondernemerschap

netwerken-ondernemerschap

Onlangs gaf ik met Jan Gerbrand Krol een presentatie op de Startersdag van de Kamer van Koophandel. Het onderwerp: wat maakt iemand een succesvol ondernemer? Bezoekers vonden onze interactieve en praktische presentatie erg waardevol. Daarom deel ik in dit artikel de – in mijn ogen – belangrijkste 5 kenmerken van succesvol ondernemerschap ook graag met jou.

Kenmerk #1: de vernieuwer

Als startende ondernemer ben je er vast helemaal klaar voor om met je enthousiaste houding én een innovatief idee de markt op te gaan. Je doet het nét even anders dan je concurrenten. Of je nou…

Een volledig nieuw product bedenkt
Een bestaand product op een nieuwe markt brengt
Voor een bestaand product een nieuw proces ontwikkelt

Als vernieuwer breng je iets bijzonders,

 » Lees meer over: 5 kenmerken van succesvol ondernemerschap  »

5 redenen waarom je als starter moet netwerken

redenen waarom je als starter moet netwerken

Menig (oriënterende) startende ondernemer vraagt zich af wat het nut is van netwerken. Sommige starters vinden het ook spannend. Zij zijn bang om commercieel of – nog erger – opdringerig over te komen.

Netwerken hoeft echter niet eng te zijn en al helemaal niet commercieel of opdringerig. Hieronder geef ik 5 redenen waarom je juist wél moet gaan netwerken.

Tip #1: vertrouwen ontwikkelen

Je bent als (oriënterende) startende ondernemer vaak op jezelf aangewezen. Maar weinig mensen leggen dezelfde unieke reis naar een succesvol bestaan als zelfstandig ondernemer af. Er is maar één jij en jij bent uniek.

 » Lees meer over: 5 redenen waarom je als starter moet netwerken  »

Hoe je nieuwe klanten aanneemt

Hoe je nieuwe klanten aanneemt

Eerder schreef ik hoe je onwillige klanten ontslaat. Het aantal reacties was groot. Vandaag het vervolg: hoe je nieuwe klanten aanneemt.

Het knetterde op Facebook, Twitter en Linkedin. Mijn mailbox ontplofte bijna. Het waren allemaal reacties op mijn artikel Ontsla je ‘eigenlijk wil ik niet-klant!’
Lezers vroegen zich af waar ik het lef vandaan haalde om ‘in tijden van crisis en recessie’ je klanten te ontslaan. Maar ik kreeg ook tips hoe andere ondernemers klanten buiten de deuren zetten. Na de ontslagronde is er weer ruimte om nieuwe klanten aan te nemen.

Houd daarbij deze drie dingen in je achterhoofd:

1.  » Lees meer over: Hoe je nieuwe klanten aanneemt  »

Zo geef je je bedrijf na de vakantie een superboost

Superboost je bedrijf

De vakanties zijn ten einde. Je bent weer helemaal opgeladen en gaat je bedrijf een superboost geven. Maar hoe ga je dat doen? Voor jou 5 handige tips.

1. Wat wil jij superboosten?

Ga even zitten, neem een glas water en lees dit fragment uit Alice in Wonderland van Lewis Carroll:

‘Zou je me kunnen zeggen welke kant ik op moet?’
‘Dat hangt er nogal van af waar je naar toe wilt,’ zei de Kat.
‘Dat kan me eigenlijk niet zo veel schelen…’zei Alice.
‘Dan maakt het niet uit welke kant je op gaat,’ zei de Kat.

 » Lees meer over: Zo geef je je bedrijf na de vakantie een superboost  »
  • Logo - Sprout
  • Logo - Escan
  • Logo - Ik ga starten
  • Logo - Dichterbij Rabobank
  • Logo - Starters Magazine
  • Logo - BNR Nieuwsradio
  • Logo - Lets Gro
  • Logo - Kamer van Koophandel

Succesvol Ondernemen leren?

De afgelopen jaren heb ik bedrijven opgericht, laten groeien en verkocht. Download, net als meer dan 500 (startende) ambitieuze ondernemers en ZZP'ers uit Nederland, België het gratis E-book 'Mijn 7 grootste ondernemersblunders en wat jij hiervan kunt leren!'

.