Hierbij deel ik 5 stappen die mij structureel meer omzet opleveren. Zoals de voordelen van kopiëren en plakken, netwerken en pilots doen.

.1. Netwerken

Als ondernemer doe je er goed aan regelmatig netwerkborrels te bezoeken. Of nog beter: word je lid van bestaande netwerkgroepen, om van elkaar te leren, kennis op te doen en gezamenlijk klanten te bedienen. Wil je nóg een stapje verder gaan? Word dan actief lid van een bestuur, werkgroep of commissie waar jij met je vaardigheden, talenten en expertise het verschil kan maken.

2. Pilots doen

Er zijn mensen die geloven dat je kansen zelf creëert. Én er zijn mensen de geloven dat kansen voor je worden gecreëerd. Ik geloof in beide.

In 2014 deed ik een pilot voor een gemeente, om 10 ondernemers een half jaar te begeleiden naar succesvol ondernemen. Het werk was me bekend, de doelgroep nog niet en gemeenten stonden nog op mijn bucketlist. Tijdens het traject coachte en begeleidde ik de deelnemers en deelde ik kennis en ervaringen via workshops en presentaties.

Ik leverde goed werk, presenteerde mijn bevindingen binnen de gemeente, wat me twee nieuwe projecten op het gebied van ondernemerschap opleverde. Daarnaast benaderde ik andere gemeenten met deze pilot met als resultaat meer nieuwe kansen. Een pilot draaien kan je dus positieve exposure opleveren!

3. Afkijken, kopiëren en plakken

Heb je gemerkt dat een klant positief reageert op iets dat je doet? Dan kun je dit toepassen bij je andere klanten. Met kopiëren en plakken is niets mis! Hetzelfde geldt met ontwikkelingen in een (aangrenzende) markt. Ken je een oplossing of een werkwijze, dan kun je deze misschien toepassen in je eigen situatie. Let wel: doe alleen hetgeen bij je past.

4. (Online) Publiceren

Ben je goed in je werk en vind je het leuk je kennis te delen? Dan is online publiceren wellicht iets voor jou. Zo schrijf ik zelf voor Sprout en Ikgastarten.nl – niet alleen omdat het leuk is, maar ook om mijn creativiteit te uiten én klanten te werven. Wanneer ga jij beginnen?

5. Klanten vragen

Wanneer jij uitstekend werk levert en klanten tevreden over je zijn, zijn er mogelijkheden om uit te breiden! Vraag je opdrachtgevers of zij mensen kennen die dezelfde diensten kunnen gebruiken.

Dat is niet helemaal hetzelfde als “klanten die klanten leveren”, omdat jij hier zelf contact opneemt en dus het werk doet, maar wel warm binnenkomt bij potentiële klanten. Je noemt de referentie en vraagt of je eens langs mag komen voor een persoonlijk gesprek.

Wil je dit delen.. Share on LinkedInEmail this to someoneTweet about this on TwitterShare on FacebookPrint this page