Als ondernemer wil je ook in 2016 je bedrijf laten groeien, maar staar je niet blind op één techniek. Hieronder mijn  eenvoudige stappenplan dat mij de afgelopen jaren structureel meer omzet heeft opgeleverd.

1. Gerichte mailing

In 2006 startte ik een fietskoeriersbedrijf. Ik begon letterlijk zonder netwerk en zonder klanten maar met een hoop ambitie en sterke benen en heel veel boterhammen met pindakaas.

Ik hoorde verschillende verhalen over het sturen van mailingen. De ene ondernemer had er wel succes mee en de andere niet. Ik besloot dat er maar één manier was om er achter te komen. Bij ons werkte het als een TGV-trein! De maling zorgde binnen twee maanden voor een flinke extra omzet. Hoe cliché en niet-sexy het dus ook klinkt, direct mailing is het proberen waard.

2. Nabellen

De mailing leverde ons heel veel reacties en veel nieuwe klanten op. Nadat we de nieuwe klanten in de logistiek hadden verwerkt, volgde fase 2: het nabellen van de geadresseerden.

Mijn ervaring is dat veel potentiële klanten alsnog klant worden, wanneer je ze even belt met de vraag of ze de mailing hebben ontvangen en of je iets voor ze kunt betekenen. Het gesprek is waardevol – op deze manier bouw je een band met een klant op.

3. Klanten die klanten leveren

Oké, de mailing was een succes! Wat kun je nu eenvoudig doen om meer waarde toe te voegen?

Zodra we een nieuwe vaste klant met een abonnement hadden die tevreden was, informeerden we of ze ook andere ondernemers kenden uit dezelfde straat of wijk.

Als zijn contact ook klant bij ons werd, kregen beide klanten structureel 15 procent korting op de vaste diensten. Het is een simpele manier om je omzet op te schalen – eentje die jij ook eenvoudig kunt gebruiken.

4. De omgeving in de gaten houden

Je hoeft natuurlijk geen Peter R. de Vries te zijn en álles van je klant weten. Als jij maar weet wat er speelt bij de klant en wat zijn dagelijkse uitdagingen (lees: problemen) zijn. Vraag je bij verschillende ontwikkelingen af welke invloed dit heeft op je bedrijf of die van je klant.

Praktisch gezien betekent dat je elke dag even de krant doorneemt, je de lokale nieuwsites bezoekt en praat met je klant. En daar hoef je echt geen 8 uur per week voor vrij te maken.

5. Goed werk – op tijd – leveren en vragen of klanten tevreden zijn

Je levert elke klant zoveel mogelijk waarde, zodat ze niet meer zonder je willen en kunnen. Overtref verwachtingen en verras ze met leuke acties als je iets te vieren hebt. Als je goed werk levert is het een kleine stap om te vragen om een referentie en kun je vragen of ze ook andere mensen kennen die gebruik willen maken van je diensten en willen ze je met alle plezier doorverwijzen.

Wil je dit delen.. Share on LinkedInEmail this to someoneTweet about this on TwitterShare on FacebookPrint this page